lördag 14 november 2009

Popcorn

Underligt hur man kan komma och tänka på samma sak samtidigt som någon annan ibland. Igår gjorde Nova och jag popcorn och hade lite myskväll för oss själva, J kollade på hockey. När det poppade på i micron kom jag ihåg den "gamla goda tiden" när man gjorde popcorn i kastrull. Det händer fortfarande att jag tar fram kastrullen men inte speciellt ofta. Igår kom jag speciellt att tänka på ett tillfälle när Debra, en släkting från USA som är jämngammal med mig, var och hälsade på här i Sverige när vi var 10-12 år. Vi var ute i mina föräldrars sommarstuga och då poppade vi popcorn på det gamla hederliga sättet, med kastrull. Hon lärde mig även att smälta smör som man sen hällde på popcornen när de var klara. Igår skrev jag en fånig statusrad på FB, typ "popcorn...mmm" och då lämnar Debra en kommentar om just det här tillfället från när vi var små som jag stått och tänkt på när popcornen poppade. Ibland undrar jag om det finns någon koppling på något sätt som...ja hur ska man säga, som inte går att förklara. Skumt var det i alla fall. Och gott var det med popcorn även om det "bara" var vanliga micro popcorn.

Idag fortsätter stackars J med staketbygget i regnet. Nu håller han på att bygga formar för att gjuta pelarna i så det ska bli spännande att se slutresultatet på pelarna. Jag tycker synd om honom att han måste vara ute i det är skruttiga novembervädret bara. Nova var ute en stund på förmiddagen och hjälpte pappa göra "geggamoja" (dvs betong på Nova-språk). Jag kan ju inte göra så mycket så jag får försöka fixa något gott att äta lite senare. Jag hade tänkt göra tjälknöl men glömde bort att lägga den i ugnen igår kväll så den får bli till imorgon. Idétorkan på god mat är ganska intensiv just nu så jag får hoppas att jag får lite inspiration från någonstans med vad jag kan hitta på till ikväll. Annars får vi väl poppa lite popcorn och nöja oss med det till middag...

Inga kommentarer: