fredag 7 augusti 2009

Lev en dag i taget

Lugnet har lagt sig här hemma. Nova har somnat för kvällen och J sitter och spelar X-box så huset är alldeles tyst. Det har blivit svalt nu på kvällen efter att ha varit en riktigt varm sommardag. Solen håller på att gå ner och skymningen ger en otroligt vacker himmel. Ibland får man bara en sådan känsla av ro och sinnesfrid. Jag är så lyckligt lottad med mitt liv just nu och har egentligen inga stora bekymmer som tynger mig. Att det inte finns gravidkläder är ju inte direkt något världsomstörtande ;) För er andra som har det lite tyngre att finna sinnesro vill jag dela med mig av en text som jag fick en gång när jag var ordentligt nere i skorna.

"Det är två dagar varje vecka vi inte ska oroa oss för, två dagar som ska hållas fria från oro och onda aningar. En av dessa dagar är gårdagen med dess smärta och plåga. Gårdagen är för alltid bortom vår kontroll. All världens pengar kan inte skaffa tillbaka gårdagen. Vi kan inte göra en enda utförd handling ogjord. Vi kan inte ta tillbaka ett enda ord vi sa. Gårdagen är oåterkalleligt borta.
Oroar jag mig fortfarande över vad som hände igår?

Den andra dagen vi inte skall oroa oss för är morgondagen med sina eventuella motgångar, sina bördor, sitt stora löfte och kanske sitt enkla genomförande. Morgondagen är också utom vår omedelbara kontroll. Morgondagens sol kommer att gå upp, strålande eller bakom en molnslöja - men den går upp. Tills så sker har vi ingen del i morgondagen, ty den är fortfarande ofödd.
Oroar jag mig fortfarande för mycket för morgondagen?

Det återstår endast en dag - idag. Vem som helst kan utkämpa en dags prövningar. Det är bara när du och jag adderar bördan med de här två förskräckliga evigheterna, gårdagen och morgondagen, som vi bryts ner. Det är inte dagens upplevelser som driver oss till vansinne. Det är samvetskvalen eller bitterheten över någonting som hände igår eller fruktan för vad morgondagen kan medföra. Låt oss därför göra vårt bästa för att leva en dag i taget.
Lever jag en dag i taget?"

Inga kommentarer: